
Profiles in Medical Courage: Peter Wilmshurst, the Physician Fugitive 
 
"Nothing defines human beings better than their willingness to do irrational things 
in the pursuit of phenomenally unlikely payoffs."-Scott Adams, US humorist, in 
The Dilbert Principle (1996) 
 
Peter Wilmshurst, a cardiologist in the UK, has taken on medical companies over 
their honesty not once, but twice. His exciting story illustrates how far companies 
will go to protect their quest for big bucks and the potential financial risk incurred 
by honest physicians who do clinical research.  
 
A movie entitled “The Fugitive”, based on the popular 1960’s television series, 
was released in 1993. The movie and television series both tell the story of Dr. 
Richard Kimble wrongly accused of murdering his wife and Kimble’s search for 
the real killer, a one-armed man. In the movie version, Harrison Ford plays 
Kimble and discovers that the one-armed man, Frederick Sykes, is employed by 
a pharmaceutical company that is working on a new drug. Kimble had 
investigated the drug and discovered that it caused liver damage. He also 
discovers that his friend and associate, Dr. Charles Nichols, who is leading the 
drug's development, arranged a cover-up, and ordered Sykes to kill Kimble, with 
Kimble’s wife's death being incidental. This is exciting stuff worthy of a movie. 
Although the plot was plausible, most of us in medical research thought only 
barely plausible. Little did we realize that the extent some pharmaceutical 
companies would go to protect their patented products. After all, we are talking 
about big bucks here.  
 

Amrinone 
 

 
Peter Wilmshurst 

 
 

In 1986, seven years before the release 
of “The Fugitive”, Dr. Peter Wilmshurst, a 
cardiologist in the United Kingdom, went 
to the Guardian Newspaper with a 
fantastic story regarding the development 
of a new drug.  Wilmshurst’s research 
was on heart failure. In the 1980’s there 
were few treatments to improve 
symptoms of heart failure patients and 
none to improve survival. Wilmshurst 
was offered the opportunity to do 
research on a promising new drug, 
amrinone, patented by Sterling-Winthrop. 
Research showed that the drug 
increased the strength of heart 
contraction in animals. To assess its 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 134



effects in man, a group from Peter Bent Brigham Hospital and Harvard Medical 
School published in the New England Journal of Medicine the results on the 
hemodynamic responses to amrinone in 8 patients with heart failure immediately 
after amrinone infusion (1). Amrinone increased cardiac index and left ventricular 
end-diastolic pressure fell. No toxicity was observed. To those physicians who 
care for heart failure patients, this new therapy is exciting stuff. The New England 
Journal is probably the most influential medical journal in the world. The article 
came from the cardiology department at Harvard and one of the authors was 
Eugene Braunwald, the most well known cardiologist in the world at the time and 
head of medicine at Harvard. However, Wilmshurst research disagreed on the 
effects of amrinone with Braunwald’s findings. In a large series of experiments 
Wilmshurst group showed that amrinone did not affect contractility in patients 
with heart failure. Furthermore, life threatening side effects were frequent (2,3). 
 
Wilmshurst reported his findings to Sterling-Winthrop. According to Wilmshurst, 
Sterling-Winthrop employees asked him to exclude the patients with a downward 
trend in contractility. When Wilmshurst refused he was threatened with litigation 
(4). Wilmshurst proceeded with publication of his results in abstracts and meeting 
presentations but his on-going research studies on amrinone ended when 
Sterling-Winthrop employees removed the drug stocks from the pharmacy (4).  
 
A number of incidents occurred apparently to prevent presentation or discredit 
Wilmshurst’s research. One strange incident involved one of Wilmshurst’s 
colleagues, Alex Crowther, who was due to present Wilmshurst’s and his work on 
amrinone on the second day of a meeting in Luxembourg (4). When Crowther 
arrived he discovered that his talk had been rescheduled for the previous day. 
The organizers had received a forged letter that appeared to be from him asking 
for his talk to be brought forward a day.  
 
When Wilmshurst presented his findings on side effects at another meeting, a 
Sterling-Winthrop employee stood up and said that he had made up the findings 
(4).  At other meetings, three professors of cardiology, each of who was a paid 
consultant to Sterling-Winthrop, made public statements that they had tried to 
replicate Wilmshurst’s findings and failed (4). At one point, Wilmshurst was asked 
to meet with representatives from Sterling-Winthrop and a different professor of 
cardiology. They assured Wilmshurst he was mistaken about the drug. The 
cardiologist said that he was aware of findings by other investigators and that 
these entirely refuted Wilmshurst’s data. He advised that Wilmshurst should not 
publish any more of his findings. He said that we would be found to be wrong and 
his reputation would be adversely affected.  
 
The Netherlands Committee for the Evaluation of Medicines reviewed 
Wilmshurst’s paper on the side effects of amrinone (6). There were major 
discrepancies when compared with the clinical record cards submitted to the 
evaluation committee by Sterling-Winthrop compared to the findings published by 
Wilmshurst.  Wilmshurst showed that Sterling-Winthrop had sent the Netherlands 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 135



 

Committee falsified clinical records on his patients with the information on 
adverse events deleted.  
 
Because of these discrepancies, Wilmshurst contacted the UK Committee on 
Safety of Medicines (CSM) and discovered that Sterling-Winthrop had also failed 
to notify CSM of the side effects observed in his patients (4). Furthermore, 
Sterling-Winthrop had not obtained a Clinical Trials Certificate for oral amrinone, 
though they had for the amrinone injection (4). When Wilmshurst raised this with 
the Sterling-Winthrop, he was told that Sterling-Winthrop executives had told the 
UK Government that if the company was prosecuted it would close its large 
manufacturing plant in the UK. Wilmshurst also contacted the Association of the 
British Pharmaceutical Industry, the Faculty of Pharmaceutical Medicine of the 
Royal College of Physicians and the General Medical Council, none of whom 
were interested (4). Wilmshurst spoke to editors of medical journals, including 
BMJ, Lancet and Nature. Although none disputed the facts, all were afraid to take 
on a multinational pharmaceutical company with comparatively unlimited financial 
and legal resources.  
 
While this was going on, Sterling-Winthrop told a hearing of the USA’s Food and 
Drugs Administration that there had been over 1400 serious adverse events in 
1200 patients given amrinone in trials and they would cease trials and 
applications for product licenses worldwide. Yet Sterling-Winthrop continued to 
market the drug in several third world countries (4). It was at this time Wilmshurst 
contacted James Erlichman, a Guardian reporter. Erlichman’s paper covered the 
story on the front, back and the whole of an inside page of one issue and in 
follow-up stories in other issues (4). Sterling-Winthrop withdrew the oral version 
of the drug world wide in 1986 (4). This is exciting stuff and could have been the 
plot for a movie. For his efforts Wilmshurst was awarded the HealthWatch Award 
in 2003 (7).  
 

MIST Trial 
 
Wilmshurst’s experience may have served him well in knowing the lengths 
commercial companies will go to protect their patented products. In 2000 he 
published an interesting observation suggesting a relationship between the repair 
of patent foramen ovale (PFO) and the cure or reduction of migraines (8). PFO is 
a flap-like opening in the atrial septum of the heart, is the most common cause of 
a right to left shunt, and associated with an increased risk of migraine. As many 
as one person in four has a PFO (9). The research interested NMT Medical, a 
small, start-up medical device company based in Boston which manufactured a 
percutaneously inserted PFO closure device called STARFlex. NMT was 
planning a trial to see if their device would relief migraine in those with a PFO. 
The trial, eventually named the Migraine Intervention with STARFlex Technology 
(MIST) and Wilmshurst seemed the perfect partner for NMT. He had published in 
the area and was known as an ethical physician who had won the HealthWatch 
award (10). NMT estimated that a target population of 3.8 million migraine 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 136



 

sufferers and the financial opportunity to be in excess of $15 billion (11). NMT 
was riding high with a stock price approaching $25/share. We are talking big 
bucks here and this must have been exciting stuff to NMT executives. 
 
The trial ran from during 2005. However, who should conduct the final, post-
procedure transthoracic echocardiograms, the implanting cardiologists or 
echocardiography specialists, was unclear. The echocardiograms would ensure 
that the STARFlex device had closed the shunts. Wilmshurst, who was not one 
of the trial’s implanting cardiologists, says he had argued from the outset for a 
central echocardiography core laboratory, however, NMT proceeded with having 
the implanting cardiologists read the echocardiograms. A compromise was 
reached. Wilmshurst would review the final echocardiograms. In contrast to the 
implanting cardiologists who interpreted the echos to indicate that only four of 65 
patients had moderate or large residual shunts, Wilmshurst reported that more 
than a third had a significant residual shunt.  
 
Wilmshurst’s results were potentially devastating to NMT with the efficacy of their 
device being called into question. NMT organized a second review which also 
identified over a third of the patients with residual shunt although most were 
classified as pulmonary rather than atrial shunts (10). When the paper was 
published in 2008, an accompanying editorial in Circulation stated “The lack of an 
established independent core laboratory for echocardiographic data analysis 
must haunt the trial investigators.” (13).  
 
The results of the MIST trial were announced at the American College of 
Cardiology meeting in March, 2006. Although the study found “an approximate 
37% reduction in migraine burden in those patients who received a STARFlex 
implant and a 17% reduction in those who received the sham procedure,” it had 
failed to reach a significant difference in its primary end point, eliminating 
migraines (12). Based on previous observational studies, including Wilmshurst’s, 
researchers had expected migraine to have stopped in 40% of the treatment 
group at six months compared with 15% in the control group (13).  
 

Publication Dispute 
 
Matters came to a head when Wilmshurst attended the Transcatheter 
Cardiovascular Therapeutics Conference in Washington, October 25-27, 2007. 
According to Wilmshurst, it had been agreed that he would make presentations 
about the trial at cardiac meetings and Andrew Dowson, the other PI on the MIST 
trial, would present the data at neurology meetings. However, Wilmshurst was 
surprised when he discovered Dowson was scheduled to present the MIST trial 
data at the cardiology meeting. In the course of giving a separate talk on patent 
foramen ovale and migraine at the same meeting, Wilmshurst mentioned the 
MIST trial. At the session was Shelley Wood, a writer for TheHeart.org, who 
realized there was disagreement about the rate of residual shunts and 
interviewed Wilmshurst. Her article published October 26 during the meeting 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 137



 

quotes Wilmshurst as alleging that NMT lied about whether echocardiograms 
from the MIST patients have been independently reviewed, and massaged the 
data to portray its STARFlex device in the best possible light (15). The article 
also quotes an NMT spokesperson, who says Wilmshurst was "on a warpath" 
and was never really the co-principal investigator for MIST. Furthermore, the 
NMT spokesman claimed Wilmshurst had been dropped from the trial for 
committing protocol violations. Wilmshurst claims he committed no protocol 
violations. This must have been exciting stuff to those who relish a controversy in 
medicine.  
 

Libel Suit 
 
Less than two weeks after returning from Washington, Wilmshurst received a 
letter from UK solicitors acting for NMT, accusing him of having made “seriously 
defamatory allegations” in the interview he had given to TheHeart.org (10). 
According to the solicitors, NMT “has a reputation in this jurisdiction which it 
cannot permit to be tarnished by [Wilmhurst’s] serious and unjustified libels upon 
it.” NMT sued Dr. Wilmshurst for libel in the UK during December 2007. 
Subsequently, three more suits were filed over the next few years.  
  
NMT did not sue TheHeart.org or Shelley Wood who reported Wilmhurst’s 
comments. This may be because the suit would need to be filed in the US and 
American courts are highly protective of free speech rights under the US 
Constitution. However, the UK libel laws differ in several aspects from the US 
and have several provisions that favor the plaintiff (16): 

1. The onus of proof is on the defendant.  
2. Legal fees are usually considerably greater than the damages that might 
be awarded. In other words, even if the defendant wins he may have a 
considerable financial loss.   
3. Lawyers fees are often not contingent on winning in the UK.   
4. Trials are long often placing considerable financial hardship on the 
defendant.  
5. There is no compensation for personal cost, such as time wasted and 
earnings lost by spending time dealing with the case. 
6. “Libel tourism” is permitted, so that wealthy foreign individuals or 
corporations are allowed to sue in the UK but are themselves immune to 
actions brought against them in the UK. 

 
Wilmshurst’s libel case created some attention in the UK. Wilmshurst was asked 
to appear on BBC 4’s morning radio program (for which he was sued again by 
NMT) and even called to the office of the UK Minister of Justice to discuss his 
case. Several medical journals picked up on the case, most notably the British 
Medical Journal which published a 4 page review in January, 2010 (10). The 
perception was that an American corporation was using the UK courts to 
suppress a UK physician from telling the truth resulted in a call for libel reform in 
the UK (17). This is exciting stuff.  

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 138



 

 
Circulation Correction 

 
Over a year after publication of the MIST trial in August, 2009 Circulation 
published a 700 word correction (18). The correction notes that Dr. Peter 
Wilmshurst did not sign the Copyright Transfer Agreement because of an internal 
disagreement about the conduct of study. According to Wilmshurst the correction 
contains information regarding device embolization which had not been disclosed 
in the original paper, but there is no mention of several of Wilmshurst’s other 
concerns, including the alleged conflicts of interest of some authors of the paper 
and the two echocardiogram reviews (16).  
 

CLOSURE I Trial 
 
In January 2008, NMT announced it was closing its follow-up MIST trial in the 
US. Although the company denied that failure of the first trial was the reason for 
cancellation, they did note that the trial had become “an expensive endeavor with 
little likelihood of being completed in a reasonable timeframe.” (10). Costs of the 
trial were estimated at $14 million and instead NMT decided to focus its 
resources on a trial designed to evaluate the effectiveness of PFO closure by 
STARFlex as a treatment for stroke compared with existing medical therapy, the 
CLOSURE I trial.  However, like the MIST trial the results of the CLOSURE trial 
were disappointing (19). The rates of stroke or TIA were no different between 
those who had the STARFlex device inserted and anticoagulant therapy.  
 

Financial Fallout 
 
The results of the CLOSURE I were obviously distressing financial news for 
NMT. NMT’s stock which had been as high as $25/share had decreased to 
$0.25/share after announcement of the CLOSURE I trial.  
 
Apparently legal trials move as slowly in the UK as in the US. In the three years 
that had elapsed since filing of the initial the suit and the announcement of the 
CLOSURE I results, no legal action was taken, although legal expenses 
continued to accumulate (16). Wilmshurst had accrued over $150,000 in out of 
pocket expenses and was in danger of losing his house. The anticipated trial 
costs were estimated at over $5 million for each side and would have required 
Wilmshurst to be in court for about 6 months. Obviously this would be both 
financially and professionally ruinous to Wilmshurst. Predictably, NMT filed for 
bankruptcy in April, 2011 but not before filing the fourth libel action against 
Wilmshurst in March. The bankruptcy filing ended the legal actions against 
Wilmshurst. 
 

 
 
 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 139



 

Wilmshurst’s Account 
 
After the bankruptcy filing, Wilmshurst published a summary of his experience in 
Radical Statistics (16). In this article Wilmshurst points out that while the data 
supporting the STARFlex device was unfavorable, NMT’s website and annual 
report did not reflect the data. On a rotating banner on the website and in the 
annual report were the names and photographs of the three patients who had a 
STARFlex implant and who were free of migraine. Wilmshurst points out that an 
important question is how NMT came to make contact with the three patients.  
 
Wilmshurst said “My experience suggests that corporations can use the English 
defamation laws to misrepresent the results of clinical research. A corporation 
can propagate a misleading version and can use the defamation laws to bully 
those who object into remaining silent.” (16). He goes on to say “The law courts 
are not the best way to determine scientific truth. Few judges and even fewer 
juries have the training to weigh scientific evidence. An adversarial system is not 
the appropriate way, particularly when it pits an ordinary individual with limited 
financial resources against expensive barristers employed by corporations with 
more money. Truth should not be decided by those with greatest wealth using 
bullying and threats to make a scientist retract what he or she knows is true.” 
 
We should remember Peter Wilmshurst for his courage in standing up for the 
truth, not once but twice. However, given our system and the comparatively large 
financial resources of corporations, physicians do so at their own professional 
and financial peril. Some such as the UK not for profit group, Libel Reform, seek 
to change the UK libel laws to prevent incidents such as Wilmshurst’s.  Many 
physicians both in the UK and US likely agree that the exciting stuff experienced 
by Wilmshurst do not need to happen when a physician stands up for the truth. 
However, this is doubtful in the absence of real legal reform. After all, we are 
talking about big bucks here.  
 

References 
 
1. Benotti JR, Grossman W, Braunwald E, Davolos DD, Alousi AA. 

Hemodynamic assessment of amrinone. N Engl J Med 1978;299:1373-7. 
2. Wilmshurst PT, Walker JM, Fry CH, et al. Inotropic and vasodilator effects of 

amrinone on isolated human tissue. Cardiovasc Res 1984,18:302-9. 
3. Wilmshurst PT, Thompson DS, Juul SM, Dittrich HC, Dawson JR, Walker JM, 

Jenkins BS, Coltart DJ, Webb-Peploe MM. Effects of intracoronary and 
intravenous amrinone infusion in patients with cardiac failure and patients 
with near normal cardiac function. Br Heart J 1985;53:493-506. 

4. Erlichman J. Drug firm "made threats". Company tested heart drug with 
DHSS clearance. The Guardian 3rd November 1986; 1 and 6. 

5. B Massie, M Bourassa, R DiBianco, M Hess, M Konstam, M Likoff, M Packer. 
Long-term oral administration of amrinone for congestive heart failure: lack of 
efficacy in a multicenter controlled trial. Circulation 1985,71:963-971.  

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 140



 

Southwest Journal of Pulmonary and Critical Care/2012/Volume 4 141

6. Wilmshurst PT, Webb-Peploe MM. Side-effects of amrinone therapy. Br Heart 
J 1983;49:447-51. 

7. http://www.healthwatch-uk.org/awardwinners/peterwilmshurst.html  
8. Wilmshurst P, Nightingale S, Walsh K, Morrison W. Effect on migraine of 

closure of cardiac right-to-left shunts to prevent recurrence of decompression 
illness or stroke or for haemodynamic reasons. Lancet 2000;356:1648-51. 

9. Hagen PT, Scholz DG, Edwards WD. Incidence and size of patent foramen 
ovale during the first 10 decades of life: an autopsy study of 965 normal 
hearts. Mayo Clin Proc 1984;59:17-20. 

10.  Gornall J. A very public break-up. BMJ 2010;34:180-3.  
11. PR Newswire. NMT Medical initiates patient enrollment in migraine headache 

study, expects earlier completion. Press release, January 7, 2005. 
http://www.advfn.com/news_NMT-Medical-Initiates-Patient-Enrollment-in-
Migraine-Headache-Study-Expects-Ear_9896513.html 

12. Dowson A, Mullen MJ, Peatfield R, Muir K, Khan AA, Wells C, et al. Migraine 
intervention with STARFlex Technology (MIST) trial. Circulation 
2008;117:1397-404.  

13. Carroll J. A controversial trial of migraine and patent foramen ovale closure. 
Circulation 2008;117:1358-60. 

14. Nugent AW, Britt A, Gauvreau K, Piercey GE, Lock JE, Jenkins KJ. Device 
closure rates of simple atrial septal defects optimized by the STARFlex 
device. J Am Coll Cardiol 2006;48:538-44.  

15.  Wood S. Co-PI of MIST trial alleges data mismanagement, misinformation. 
TheHeart.org. October 26, 2007. http://www.theheart.org/article/821779.do  

16.  Wilmshurst P. The effects of the libel laws on science-a personal experience. 
Rad Stats 2011;104:1-10.   

17.  http://www.libelreform.org/  
18. Correction for Dowson et al. Circulation 2009; DOI: DOI: 

10.1161/CIRCULATIONAHA.109.192626. Available at: 
http://circ.ahajournals.org 

19. Wood S. CLOSURE I: No overall benefit, no reduction in stroke or TIA with 
PFO closure. TheHeart.org. November 15, 2010. Available at: 
http://www.theheart.org/article/1149945.do 

20. Sample I. Setback for US company suing cardiologist Peter Wilmshurst for 
libel. The Guardian. December 1, 2010. Available at: 
http://www.guardian.co.uk/science/2010/dec/01/company-suing-peter-
wilmshurst-libel  

21.  http://www.libelreform.org/news/492-a-british-cardiologist-sued-by-an-
american-medical-company-for-a-canadian-article  

 
Acknowledgements 

The author is indebted to Michael Garrett MD who suggested Dr. Wilmshurst as 
a subject for Profiles in Medical Courage and Peter Wilmshurst who reviewed the 
manuscript. 

http://www.healthwatch-uk.org/awardwinners/peterwilmshurst.html
http://www.advfn.com/news_NMT-Medical-Initiates-Patient-Enrollment-in-Migraine-Headache-Study-Expects-Ear_9896513.html
http://www.advfn.com/news_NMT-Medical-Initiates-Patient-Enrollment-in-Migraine-Headache-Study-Expects-Ear_9896513.html
http://www.theheart.org/article/821779.do
http://www.libelreform.org/
http://circ.ahajournals.org/
http://www.theheart.org/article/1149945.do
http://www.theheart.org/article/1149945.do
http://www.guardian.co.uk/science/2010/dec/01/company-suing-peter-wilmshurst-libel
http://www.guardian.co.uk/science/2010/dec/01/company-suing-peter-wilmshurst-libel
http://www.libelreform.org/news/492-a-british-cardiologist-sued-by-an-american-medical-company-for-a-canadian-article
http://www.libelreform.org/news/492-a-british-cardiologist-sued-by-an-american-medical-company-for-a-canadian-article

